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Business Insight

[테슬라] 숫자로 읽는 테슬라 사업

by Thesmartconsumer 2023. 1. 31.
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테슬라 22년 4분기 실적이 발표 된 이후, 테슬라의 주가 방향에 대해서 견해가 엇갈리고 있다. 주목해서 봐야할 포인트는 자동차 사업으로만 돈을 버는 회사가 아니라는 점이다. 


실적 리뷰 : 자동차는 그래도 돈을 벌고, 다른 것들도 돈을 벌기 시작

  • 작년 12월 말 중국을 중심으로 판가를 20%나 떨어뜨렸지만 자동차 사업부의 GPM는 25.9% 유지하고 있다.  ASP는 5.14만 달러 지만 대당 원가는 4.0만 달러를 유지하고 있다.  ASP와 대당 원가의 차이는 1.13만 달러이다. 아직 더 가격경쟁의 Room은 남아있는 셈이다.
  • 에너지 사업부는 GPM 12%에 매출액은 13.1억 달러로 비중은 5.4%이다. 자동차를 원가에 팔아도 이제 다른 곳에서 충분히 마진을 남기기 시작한 것이다. 2023년 IRA 시행으 로 150~200% 이상의 매출 성장이 예상되고 있다.
  • 주목할 만한 부분은 서비스 사업부는 GPM 5.6%에 매출 17억 달러로 흑자를 유지하고 있다는 부분이다.  수요가 둔화되더라도 Supercharger 개방, 인포테인먼트 구독, 보험 서비스 확대로 매출은 성장하고 견조한 수익 창출이 기대될 수 있다는 말이다. 제일 무서운 놈들이 본업에서 돈 안벌어도 된다고 덤비는 놈들이다.
  • 물론 FCF를 보면 14.2억 달러로 전분기 대비 훅 떨어지고 있다는 것이 보인다. 가격 경쟁이 시작되니 준비한 총알로 버티면서 지르는 것이다. 아쉽지만 자사주 소각 이벤트는 기대하기 어려울지도 모르겠다.

Top line에서 Auto sales의 성장률을 능가하는 사업에 주목할 필요가 있다

 

 

[테슬라] 테슬라 가격인하라 쓰고, 경쟁구도 변화의 신호탄이라 읽는다

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[테슬라] 테슬라의 독주 비밀 (feat. 돈 쓰는게 남달라)

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가이던스 : 23년도 최대 2백만대 판매

  • 2023년도 판매 가이던스는 YoY로 37% 높은 180만대를 제시했다. 경기침체가 온다는데 깡패도 아니고 이런 숫자를 제시할 수 있다는 자신감들이 이후 주가에 많이 반영된 것도 사실이다.
  • 차량 수요 측면에서 가격 인하 후 생산 대비 2배의 오더가 들어왔다고 밝혔다. 이를 위해서 베를린과 텍사스 공장 가동률을 향상시킬 계획이라고 밝혔다.
  • 4680 배터리는 Giga Nevada 증설을 발표하면서 연간 100GWh 추가 생산을 목표한다고 밝혔다. 장기적으로는 연간 1TWh 생산 목표인데, 2차전지 업체에서 조달하는 것도 동일선상에 두고 있다고 밝혔다. 

  • FSD 베타는 북미 지역 40만 명 유저에게 배포되었는데, AI기술 만큼은 테슬라에 근접한 회사는 없다고 밝히며, 고속도로 외 지역에서 누적 1억 마일을 운행 했다고 밝혔다.
 

[테슬라] 연간 100만대 시대 연다

요약하면, 글로벌 공급망 이슈에도 불구하고 22년 1분기 생산량은 전기와 유사했고, 성장의 양(매출)과 질(수익성)은 훨씬더 좋아졌다. 이제 테슬라가 앞으로 더 달려나가고 있다고 봐야한다. 수

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주요 Q&A : FSD, Hardware 4.0, Cybertruck, Insurance, China

Q:Elon said previously that FSD Hardware 4 will most likely come first in Cybertruck. Is that still the current plan? Do you expect there to be an upgrade path for Hardware 3 cars to Hardware 4?(사이버트럭에 Hardware 4.0이 장착되나요?)
A: Yes, Cybertruck will have Hardware 4. And to be clear, for 2023, Cybertruck will not be a significant contributor to the bottom line, but it will be next year. So it's an incredible product. I can't wait to drive it personally.

It will be the car that I drive every day. I actually just -- I'm wearing the T-shirt with this matched glass. And it's just one of those products that only comes along once in a while, and it's really special. So yes, so with respect to upgrading cars on -- that have Hardware 3, I don't think that will be needed.

Hardware 3 will not be as good as Hardware 4, but I'm confident that Hardware 3 will so far exceed the average -- the safety of the average human. So [Inaudible] how do we get ultimately to -- let's say, for argument's sake, if Hardware 3 can be, say, 200% or 300% safer than human, Hardware 4 might be 500% or 600%. It will be Hardware 5 beyond that. But what really matters is are we improving the average safety on the road.

But it is the cost and difficulty of retrofitting Hardware 3 with Hardware 4 is quite significant. So it would not be, I think, economically feasible to do so (2023년 중순에 사이버트럭 생산이 시작되고, 2024년에는 대규모 생산 예상되며 Hardware 4.0은 인간이 운전하는 것보다 500~600% 더 안전하다)

 

 

Q: When do you think Tesla Insurance will become big enough revenue source to warrant providing more details in the financials of the business so investors can compare it to other insurance companies?(보험사업 매출 규모, 진행사항은?)

A: I think it's probably going to take some time before this business is large enough for specific financial disclosures. But I'm happy to provide an update on where we stand in the business. So we're currently at a $300 million annual premium run rate as of the end of last year.

We're growing 20% a quarter so it's growing faster than the growth in our vehicle business. And in the states in which we're operating, on average, 17% of the customers in the states are using a Tesla Insurance product. And that number continues to tick up as we spend more time in markets. And we see most of the adoption occurring when folks take delivery of a new car, as they're setting up insurance for the first time as opposed to going back and switching when they already have insurance set up.So there's an inherent stickiness in the Insurance business

(보험 사업은 연간 3억불 규모의 매출 규모이며, 자동차 매출보다 빠르게 증가하고 있음. 미국 17%의 소비자가 테슬라 보험을 채택 중)

 

Q: whoever keeps up with the trend of EVs is going to be our competitor. The Chinese are scary, we always say that. (테슬라의 경쟁사는 누구?)

A: Yes. And I don't want to say like -- I think we have a lot of respect for the car companies in China. They are the most competitive in the world. That is our experience.

And the Chinese market is the most competitive. They work the hardest and they work the smartest. That's -- so a lot of respect for the China car companies that we're competing against. And so, if I would have guessed, there are probably some company out of China as the most likely to be second to Tesla.

We are -- our Tesla China team is winning in China. And I think we actually are able to attract the best talent in China. So hopefully, that continues. So yes, so we're fired up about the future, and yes, well, it's going to be great. (중국 업체들이 가장 잘하고 있으며, 중국에서 해외로 나오는 업체가 제2의 테슬라가 될 것)

 

 

[테슬라] 머스크의 속내 들여다보기

요약하면, 이번 22년 2Q 실적 발표에서 테슬라가 통제할 수 없는 불가항력을 제외하고 자동차 산업의 패러다임을 끌고나가는 입장임을 재확인 했으며(메가스케일 제조, 배터리 통제권, Autopilot 경

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